056 60 73 40

Hoe richt je best een speelhoekje in thuis?

Spelen is leren. Daarom is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan de inrichting van je speelruimte en speelhoekjes. Benieuwd hoe wij dat doen?

Variatie en rotatie

Eerst en vooral zorgen we ervoor dat onze hoekjes altijd ingericht en speelklaar zijn zodat de kinderen onmiddellijk kunnen beginnen spelen wanneer ze toekomen. Het kan leuk zijn om spulletjes eens te herschikken of om er een rotatiesysteem in te steken. 

Variatie in speelgoed kunnen aanbieden is natuurlijk leuk en het is fijn dat we dit binnen Kindercentrum kunnen. Heb je thuis iets minder keuze, zorg dan voor regelmatige afwisseling van wat je hebt en verstop de rest eventjes op zolder of in het tuinhuis. Tweedehands speelgoedbeurzen zijn ook altijd tof en voor een klein prijsje zijn je sterren alweer maanden zoet.

Echte materialen

Ook kiezen we ervoor om échte materialen in onze hoekjes te implementeren. Bijvoorbeeld (kleinere) kookpotten en keukengerei, lege verpakkingen van de favoriete koekjes of cornflakes in de winkelhoek … Dit zijn allemaal voorwerpen die kinderen snel herkennen dus ook snel de interesse zullen wekken. Door de herkenning kunnen ze zich bovendien ook sneller inleven en dus meer speelpezier beleven.

Alles op kindhoogte

Daarnaast richten we onze leefgroepen en speelomgeving ook volledig in op “kindhoogte”. Wanneer de kindjes bij ons ’s morgens binnenkomen, hebben ze meteen overzicht van wat ze allemaal kunnen doen en waarmee ze kunnen spelen. Laat je kinderen gerust hun fantasie de vrije loop en laat ze zelf hun speelgoed kiezen. Betrek ze - indien mogelijk natuurlijk - ook nadien bij het opruimen, eventueel zelfs met een leuk liedje op de achtergrond.

Speelse groeten!

Lana


Altijd buitenspeelweer!

Je voelt het al aankomen. Kinderen moeten naar buiten, weer of geen weer. Ook wij zijn hiervan overtuigd. Want geloof het of niet, maar ook buiten kan je geweldige hoekjes maken. Denk maar aan een buitenkeuken met afgedankte kookpotten; een muziekhoek met omgekeerde potten voor de leukste drumsessies of een ontdektafel met aarde, takken en blaadjes …. Op de website speelbank.be kan je heel wat leuke inspiratie terugvinden.

Laarzen aan en springen maar!

Kinderen spelen het liefst van al buiten. Ze kunnen zich volledig uitleven en dat hebben ze soms nodig. Elk weer en elk seizoen heeft zijn charmes en daar moeten we meer van leren genieten. Als het regent, laat ze de laarsjes aantrekken en in de plassen springen. Als het waait, laat eens pluimpjes vliegen om te zien hoe hoog ze kunnen vliegen. Als het sneeuwt, bouw samen een sneeuwman of laat jezelf lekker neerploffen om een sneeuwengel te maken. Als de zon schijnt, laat ze maar eens jagen achter hun eigen schaduw. Nu het vroeger donker wordt, kan je een ‘lichtshow’ met zaklampen maken.

Nog niet overtuigd? Hierna geven we je nog meer voordelen van buiten spelen.

  • Kinderen bewegen meer, wat een gezonde en evenwichtige groei bevordert.
  • Kinderen leren creatief te zijn. Buiten leert hen nieuwe dingen en geeft hen nieuwe uitdagingen wat op zijn beurt nieuwe oplossingen vraagt.
  • Kinderen leren sociaal zijn. Ze maken nieuwe vriendjes en leren om samen te werken.
  • Kinderen worden minder vaak ziek. Door te spelen met natuurlijke elementen zoals zand en gras, komen ze in contact met ongevaarlijke microben die hun immuunsysteem helpen uitbouwen.
  • Kinderen leren risico’s inschatten. Buiten kan je beter experimenteren en je grenzen opzoeken. Door bv. op een bank te klauteren leren kinderen risico’s beter inschatten en ermee omgaan.

Binnen Kindercentrum trachten we zoveel mogelijk buitenspel en inrichting van buitenruimtes mee te nemen in de activiteiten. Onze recente brainstorm ging dan ook over hoe we onze buitenruimtes tijdens de komende natte en koude maanden optimaal zouden gaan benutten.

Kies voor een ‘mag-vuil-worden-outfit’.

Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. Zorg er daarom voor dat de kleding van jouw kind aangepast is aan de temperatuur en de weersomstandigheden. Doe jouw kind zeker niet zijn/haar mooiste outfit aan want deze gaat ongetwijfeld vuil worden. Kies in plaats daarvan voor een ‘mag-vuil-worden-outfit’. Plezier gegarandeerd.

Herfstige groeten,

Lana.


Welk speelgoed kies jij met de feestdagen?

Kinderen brengen veel tijd door in de kinderopvang. Het is dus belangrijk dat ze naast een goede verzorging ook voldoende kansen krijgen om zich verder te kunnen ontwikkelen en ontplooien.

Onze kleintjes zijn nieuwsgierig, energiek en leren heel graag bij. Hierop moeten we inspelen door voldoende uitdagende activiteiten aan te bieden. Het helpt hen niet alleen om hun grenzen op te zoeken en ze te verleggen, maar ook dat ze fouten mogen maken en dat je na het vallen ook snel terug kan opstaan.  

Maar hoe kan je kinderen nu het best uitdagen?

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar hoe meer vrijheid we kinderen geven, hoe meer ze kunnen experimenteren. Door kinderen vrij te laten spelen, leren ze creatief zijn, problemen op te lossen en samen te werken met anderen. Bij Kindercentrum stimuleren we dit door zogenaamd “open-eind” materiaal te voorzien. Dit is materiaal of speelgoed waarmee kinderen alle kanten op kunnen. Anders dan bij een rammelaar of speelgoedxylofoontje, waarbij muziek maken duidelijk de bedoeling is, ligt de functie van open-eind speelgoed niet van tevoren vast. Daardoor laten we de fantasie van de kinderen de vrije loop en kunnen ze er steeds op een andere manier mee spelen.

Je hebt het vast al eens meegemaakt dat je kleine spruit vol enthousiasme een cadeautje opent en meer gefascineerd is door de verpakking dan door de inhoud. Dit is niet zo abnormaal. De doos heeft in principe geen speeldoeleind maar het kind kan zijn fantasie de vrije loop geven met de doos. Misschien wordt de doos wel een boot of een ruimteschip of misschien wel een bedje voor hun favoriete knuffel. In hun verbeelding kan iets wat voor ons minder interessant lijkt, iets heel wonderbaarlijks worden. Ze worden hierbij dus uitgedaagd om creatief om te gaan met dit materiaal.

Enkele leuke voorbeelden van open-eind materiaal (we zijn absoluut niet gesponsord) zijn Grimm’s regenboog, Stapelstein, Allerion 3-in-1-Blokkenset, houten stapelstenen …. In onze Buitenschoolse Kinderopvang gebruiken we ook Grapat en HopUp.

Het kan ook kosteloos.

Werk je liever met kosteloos materiaal, dan kunnen kurken, keukenrolletjes, lege blikken, kranten of tijdschriften, kartonnen dozen, eierdoosjes ook een vat vol ideeën openen … En zo draag je meteen ook een steentje bij aan het milieu. Hierbij is het wel belangrijk om er op te letten dat het materiaal veilig is. Zo zijn lege blikken wel heel leuk om mee te spelen, maar ze hebben vaak een scherpe rand. Dat kan je oplossen door er een stukje plakband overheen te plakken.

Denk zeker ook eens aan de Kringloopwinkel, een plaats vol nostalgische leuke spulletjes die je kinderen zeker een interessant tweede leven kunnen geven.

Durf dus zeker eens kiezen voor leuk open-eind materiaal en niet voor dat grote poppenhuis of die dure racebaan.

Veel speelplezier!


Verhalen vol vreugde: Ontdek het magische voorleesavontuur tijdens de Voorleesweek!

Zaterdag 18 november start de Voorleesweek. Voorlezen, dat is leesplezier doorgeven aan jong en oud. Tijdens de Voorleesweek zet de Vlaamse vereniging Iedereen Leest vzw jaarlijks het belang én het plezier van voorlezen in de kijker. Voorlezen heeft een positief effect op taalontwikkeling en woordenschat. Door voor te lezen, komen kinderen in contact met een ander soort woordenschat aangezien de taal in boeken vaak anders is dan de taal die kinderen in het dagelijkse leven horen. Ze leren zo nieuwe woorden en complexere zinnen kennen. Baby’s, peuters en kleuters die door hun ouders van jongs af aan worden voorgelezen, ontwikkelen een voorsprong op het vlak van taalontwikkeling.

Ons eigen programma voor de Voorleesweek

In heel wat locaties binnen Kindercentrum worden er tal van activiteiten georganiseerd rond voorlezen. Zo komt Bibliotheek Waregem in enkele vestingen voorlezen. Hierna de data:

  • 17/11 Kindervilla
  • 20/11 Vlasbloempje
  • 21/11 Beukennestje
  • 21/11 Peutertoren

In onze buitenschoolse kinderopvang doen we ook mee met de voorleesmarathon van de Bibliotheek. Voor elke foto die we nemen en doorsturen, worden er 10 minuutjes bijgeteld op de teller, dit ten voordele van De Warmste Week.

In onze buitenschoolse kinderopvang hebben we bovendien ook verschillende kamishibai’s ter beschikking die extra ingezet zullen worden. Kamishibai betekent letterlijk ‘papieren drama’. Het is een Japanse verteltechniek waarbij een verhaal verteld wordt door grotere prenten in en uit een vertelkastje met echte deurtjes te schuiven. Dit maakt het leuker en makkelijker om voor te lezen in grotere groepen.

In kinderdagverblijf Kastaar zal er op 20/11 een mama komen voorlezen en een andere mama zal zichzelf filmen als ze een verhaaltje voorleest zodat de begeleiders dit dan kunnen tonen aan de kinderen. Wat een leuke variant van voorlezen!

In kinderdagverblijf de Kleine Linde komen er 21/11 en 23/11 enkele ouders en grootouders voorlezen voor de kinderen.

Daarnaast is voorlezen bij veel van onze locaties ook al een deel van het onthaalmoment 's ochtends.

Voorleestips voor thuis

Dit is ons programma voor de komende week. We zijn benieuwd of jullie thuis al voorlezen? Hierna enkele leuke tips die het je wat makkelijker kunnen maken.

Kies een boek dat bij jullie past. Wanneer je gaat voorlezen is het goed om een boek te kiezen dat aansluit bij de interesses van je kind. Op die manier wek je direct nieuwsgierigheid op. Toch is het af en toe ook leuk om voor de verrassing te gaan! Navigeren door het uitgebreide aanbod aan kinderboeken kan echter een uitdaging zijn. Aarzel niet om hulp in te schakelen van een bibliotheekmedewerker of boekhandelaar. Op Boekenzoeker kan je ook steeds terecht voor boekentips op maat.

Lezen kan altijd en overal. Natuurlijk is een rustige omgeving of een gezellig bed zeer geschikt voor een geslaagde voorleessessie. Maar laat je als voorlezer vooral niet beperken! Waarom neem je niet gewoon een boek mee in de trein, bus of naar het park? Of lees je een kort gedicht voor bij het ontbijt?

Lees voor zoals je bent. Je hoeft geen gediplomeerd acteur te zijn om effectief voor te lezen. Met een dosis creativiteit en variatie in intonatie kom je al een heel eind. Het is zeker leuk om af en toe een stemmetje te gebruiken, maar dat is absoluut geen vereiste voor een boeiende verhaalvertelling. Belangrijk is vooral om voor te lezen op een manier die bij jou past: expressief, ingetogen, opgewekt – alles is mogelijk.

Interactie is de max! Veel interactie voegt extra plezier toe aan het voorlezen. Verhalen behandelen vaak thema's die kinderen boeien, waardoor een boek kan uitmonden in een boeiend gesprek. Je kunt ook samen met je kind verder fantaseren over het verhaal. Het is prima om af en toe van de pagina's af te wijken!

Op voorlezen staat geen leeftijd. Wanneer het over voorlezen gaat, denken we doorgaans meteen aan jonge kinderen. Maar ook aan baby's en peuters kun je al voorlezen. Misschien lijkt het een wat ongewone combinatie, maar hoe eerder je begint met voorlezen, hoe meer positieve impact er is op de woordenschat en taalontwikkeling van een kind. Uiteraard hanteer je verschillende voorleesstijlen op elke leeftijd. En waarom zouden we stoppen met voorlezen zodra een kind zelf kan lezen? Ook veel volwassenen en ouderen ervaren nog steeds veel genoegen in het luisteren naar voorgelezen verhalen.

Veel voorleesplezier!


Hoe ouders en kinderbegeleid(st)ers de taalontwikkeling van onze kleintjes kunnen stimuleren.

Taal dient om emoties of gevoelens uit te drukken, de wereld te begrijpen, zaken te benoemen en te ordenen, en het dient om te communicatie en het leggen van verbindingen met anderen. Een baby is al vanaf de geboorte bezig met taal. Huilen is bijvoorbeeld ook een vorm van taal, omdat een baby hiermee kan aantonen dat hij/zij een bepaalde behoefte heeft. Uiteindelijk begint de baby met klanken te spelen en vervolgens te brabbelen. Daarna worden stap voor stap woorden geproduceerd en breidt de woordenschat steeds meer uit.

Ondanks het feit dat een kind in het eerste jaar nog geen echte woorden kan vormen, is het wel heel belangrijk dat een kind vanaf de geboorte veel taal hoort. Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen die veel taal horen en een ruim aanbod krijgen, op tweejarige leeftijd meer woorden zullen kennen.

Hoe bied je nu het beste taal aan aan kinderen?

Eerst en vooral is het belangrijk dat je jouw spreektempo en woordkeuze aanpast aan de taal van het kind. Een baby moet eerst gestimuleerd worden met klanken en eenvoudige eerste woorden, terwijl een peuter al enkele woorden kent en dus ook wat moeilijkere woorden aangeboden kan krijgen.

Wijs kinderen niet op hun fouten, maar herhaal je kind op een correcte manier. Bijvoorbeeld, als een kind 'tietui' zegt terwijl het naar de lucht wijst, kun je antwoorden: 'Goed zo, een vliegtuig'. Je laat het kind in zijn/haar waarde, maar biedt toch het correcte woord aan.

Taal moet leuk blijven! Zing daarom veel liedjes, maak het gezellig tijdens het voorlezen, en laat het kind zaken aanduiden in het boek. Geef het kind de kans om terug te praten door in interactie te gaan en vragen te stellen. Ondersteun jouw boodschap ook zo veel mogelijk met gebaren, prenten, enzovoort. Jonge kinderen reageren langzaam, waardoor het belangrijk is om het kind ook de tijd te geven om na te denken over een reactie.

Geef directe aanwijzingen en gerichte opdrachten. 'Pak je jas, Daan,' is duidelijker dan 'We gaan buiten spelen. Ga je jouw jas aandoen?'.

Daarnaast is het belangrijk dat je zoveel mogelijk benoemt. Wanneer je jouw kind aan het verzorgen bent, kun je alles benoemen wat je doet. Tijdens het eten kun je praten over welk eten het is. Tijdens het spelen kun je voorwerpen, reacties, mimiek enzovoort benoemen.

Word jij ook een echte babbelkous?

Veel babbelplezier!

 


Nieuw kindvolgsysteem: "Kijk, ik groei!"

Als ouder wil je niets liever dan de ontwikkeling van je kind op de voet volgen. Elk sprongetje, elke lach en elke beleving. Daarom introduceerden we in oktober 2023 met trots ons nieuw kindvolgsysteem, ontworpen om onze kinderen door en door te kennen.

Waarom een kindvolgsysteem?

Bij Kindercentrum geloven we dat dagelijkse observaties de sleutel zijn tot een dieper begrip van de kinderen. Daarom gebruiken we een speciaal opvolgsysteem waarbij we elke 3 maanden (of al na de eerste maand voor nieuwkomers) uitgebreid opschrijven hoe het kind zich voelt en hoe hij/zij het doet in de opvang. Zo kunnen we tijdig opmerken wanneer het kind zich minder goed voelt en hierop inspelen.

Hoe gaan we nu concreet te werk?

In oktober 2023 zijn we officieel gestart met ons nieuwe kindvolgsysteem, “Kijk, ik groei!”. Onze ouders kregen voor het eerst dit nieuwe bundeltje eind vorig jaar of zullen dit binnenkort nog ontvangen. In vergelijking met ons voorgaande systeem, “het klavertje vier”, is deze nieuwe aanpak een stuk uitgebreider. Algemene indrukken worden gevisualiseerd in een leuke luchtballon, er is ruimte voor leuke anekdotes en ook de ouders krijgen meer mogelijkheden om feedback terug te geven.

We gaan ook dieper in op het welbevinden en de betrokkenheid van onze kinderen en baseren ons op 4 ervaringsgebieden: lichaam & beweging; verkennen van de wereld; communicatie & expressie en ik & de ander.

Wat als mijn kindje het wat moeilijker heeft?

Geen paniek! We gaan eerst kijken naar de mogelijke oorzaak om vervolgens een gerichte aanpak uit te werken. Soms gaat een kind door een moeilijke periode door tandjes, verhuis, een nieuw broertje of zusje … Dit zijn situaties waar wij weinig invloed op hebben, maar dit neemt niet weg dat wij alles op alles zullen zetten om jouw kindje toch een leuke dag te laten beleven. Onze ouders hebben inspraak en we waarderen hun rol als eerste opvoeder. Ze kennen hun kind het beste en kunnen waardevolle informatie en tips delen. Indien het probleem ook thuis speelt, stellen we graag voor om een gezamenlijke aanpak uit te werken.

Ook wanneer alles goed loopt of de aanpak thuis ook aanslaat, horen we dat heel graag van onze ouders. De begeleiders steken veel tijd en aandacht in het invullen van de bundeltjes, zodat dit een absolute meerwaarde is. Er is ook een extra pagina toegevoegd waarop ouders feedback kunnen geven, anekdotes kunnen delen of vragen kunnen stellen. Uiteraard staan de teamcoaches ook paraat om hierover meer toelichting te geven of vragen te beantwoorden.


Speelthema: Een wereld vol verwondering.

Stel je voor dat elke kleine bengel elke dag straalt van geluk en zich volop kan uitleven in zijn spel. Dat is ons doel voor het komende jaar! We willen ons extra inzetten om het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen te boosten. Hoe? Door op elke locatie te werken rond enkele speelthema's die hen naar hogere sferen tillen. Ons splinternieuwe kindvolgsysteem (zie hiervoor ook onze vorige blogtekst van 12 januari) houdt een oogje in het zeil voor eventuele dipjes in het welzijn en de betrokkenheid, maar laten we eerlijk zijn, we willen niet alleen signaleren. We willen die stappen nemen die het kind terug naar de top brengt! Met verschillende thema's in het vooruitzicht, gaan we samen met onze teams het komende jaar vol verwondering en speelplezier in. En oh ja, we delen ook wat tips en tricks zodat jullie thuis ook de magie kunnen laten bruisen.

Thema verwondering

Wanneer was jij voor het laatst verwonderd? Spoiler alert: het zit overal, vooral in het onbekende! En geloof me, voor kinderen is dat een hele brede wereld. Die kleintjes nemen elke dag kennis op door simpelweg verwonderd te zijn. En hoe leuk zou het zijn als jij, als (plus)ouder, grootouder, tante, nonkel, neef, nicht, vriend of vriendin, die verwondering aan hen kunt doorgeven? Haal dat innerlijke kind in je naar boven!

Dus, hup, laten we samen de magie van hun wereld betreden. Kijk, speel, en laat je meeslepen in een wereld waar een regenboogolifant praat en een ruimteschip ook een onderzeeër kan zijn. Alles kan, en door met hen mee te gaan, vind je zelf het kind in jou weer terug. Duik in die verwondering!

Nu je innerlijke kind wakker geschud is, is het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Hoe ga jij die vonk van verwondering bij kinderen aanwakkeren? Laat wat speelgoed tot leven komen! Kies voor spulletjes waar je zelf als kind dol op was en laat ze 's nachts avonturen beleven. Je kan bvb. wat autootjes in de keuken of op de eettafel zetten die de koffietassen en borden aan het zetten zijn, terwijl andere auto's verstoppertje spelen in de zetel. De fantasie zal ongetwijfeld op hol slaan, lachbuien gegarandeerd.

En laten we eerlijk zijn, af en toe moeten we gewoon een beetje gek doen. Heb jij al eens geprobeerd om twee totaal verschillende dingen samen te brengen? Wat dacht je van een rol aluminiumfolie en een bureaustoel in het midden van de woonkamer? Niet bepaald dagelijkse kost, toch? En precies dat wekt weer verwondering op. Als jouw kind ontdekt wat de bedoeling is, zal het zijn fantasie de vrije loop laten. Misschien speelt het ene kind met de folie en het andere alleen met de stoel. Maar wie weet, misschien slaan ze de handen ineen en bedenken ze een waanzinnige teletijdsmachine of een raket naar de maan. Laat die creativiteit maar stromen!

Laten we samen een jaar vol spel, verwondering en stralende kinderogen tegemoet gaan. Op elke locatie en in elk huis. Want waar verwondering is, daar bloeit het mooiste speelplezier. Op naar een fantastisch jaar vol magie en ontdekkingen! 


Creatieve Weekendavonturen: Laat je kind de leiding nemen!

Zit je ook weleens met je handen in het haar, starend naar je kind terwijl je je afvraagt hoe je ze dit weekend kunt vermaken? Geen stress! Hier zijn wat handige tips om het weekend te overleven zonder je laatste restje inspiratie te verliezen.

Observeer en speel mee

Een cruciale tip die ik kan delen: observeer je kind. Neem even de tijd om aan de zijlijn te zitten terwijl je kleintje aan het spelen is. Wat doen ze? Waar zijn ze mee bezig? Door simpelweg naar je kind te kijken, kan je ontdekken waar ze echt van houden.

Bijvoorbeeld, zie je je baby'tje in het park spelen met een knuffel die zingt en licht geeft als je erop drukt? Telkens wanneer de knuffel stopt met zingen, duwt je baby er weer op zodat het opnieuw begint te zingen en licht te geven. Hier kun je creatief mee aan de slag! Maak het donker en pak een zaklamp erbij voor een lichtshow. Misschien kun je wat figuren voor de zaklamp houden zodat er schaduwen ontstaan, zoals sterren of misschien zelf een schaap. Of verkleed je als teddybeer die begint te zingen als er op jouw buik geduwd wordt. Door actief deel te nemen aan hun spel, versterk je bovendien ook de band tussen jou en je kind en creëer je herinneringen die een leven lang meegaan.

Waarom het proces belangrijker is dan het resultaat

Een tweede belangrijk element is om meer aandacht te besteden aan de activiteit zelf dan aan de eventuele eindresultaten. Je kind leert immers meer wanneer ze kunnen experimenteren dan wanneer alles voorgekauwd wordt. We hebben allemaal wel eens dat perfecte knutselwerkje op Pinterest gezien om te kunnen namaken. Je kind krijgt in dat geval een heel specifieke opdracht en de kans schuilt er dan nog eens in dat het resultaat niet helemaal zoals gehoopt is. Druk geen sjablonen af om te schilderen, maar laat ze zelf met verschillende materialen en kleuren aan de slag gaan. Dit kan je gerust ook binnen een bepaald thema of een speciale gelegenheid doen. Maar geef ze steeds de keuze. Of leg eens dat legoboekje met instructies eens opzij en de unieke creaties komen vanzelf. 

Laat dit weekend dus de controle even los en laat je kind (onbewust) meebeslissen over wat jullie gaan doen. Laat de magie van hun creativiteit het stuur overnemen terwijl jullie samen experimenteren en geniet van de kostbare momenten samen!


Buitenspel? Omarm risicovol spel!

De lente is gestart en dat betekent dat het tijd is om weer meer naar buiten te gaan spelen.  Maar wist je dat kinderen meestal echt in hun element zijn als ze vrij kunnen spelen in de natuur? Het is alsof ze een perfecte balans vinden tussen hun vaardigheden en de uitdaging, als het ware een goed geoliede machine. We noemen dit een flow-ervaring. Als een kind in deze flow zit, is het helemaal één met zijn spel, volledig gefocust en betrokken.

In elke tuin schuilt er avontuur

Kinderen zijn van nature ontdekkingsreizigers. En laten we dat vooral aanmoedigen! Kijk eens rond in je buitenomgeving en zie welke speelmogelijkheden er zijn. Je hoeft echt geen grote tuin te hebben. Misschien is er een boom om achter te verschuilen of een kleine struik om te verkennen. Misschien krioelt het van de kleine beestjes in je tuin of op je terras. Een grote glijbaan, schommel of zandbak is leuk, maar niet noodzakelijk. Laat kinderen gewoon op ontdekking gaan en hun eigen grenzen verleggen. En hoe cool zou het zijn om materialen te verzamelen en samen met je kind een echt insectenhotel te maken?

Ruimte voor experimenteren

Buiten spelen gaat niet alleen om ontdekken, maar ook om het opzoeken van grenzen en risico's. Natuurlijk willen we onze kinderen het liefst veilig houden, maar we moeten ze ook ruimte geven om te experimenteren en te leren. Risicovol spelen is precies dat: het omarmen van onzekerheid en exploratie, met alle mogelijke gevolgen - zowel positief als negatief. Ze kunnen er waardevolle ervaringen door opdoen en daar draait het uiteindelijk om.

Maak de afweging

Bij onze werking proberen we risicovol spel zoveel mogelijk aan te moedigen, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Bij risicovol spel draait het om het maken van afwegingen: is iets een risico of een gevaar? Een gevaar is iets in de omgeving dat letsel kan veroorzaken, zoals een uitstekende roestige spijker. Een risico is de kans op een negatief gevolg, zoals een schaafwond of een blauwe plek. De uitkomst van een risicovolle situatie is onzeker, maar dat is juist waar kinderen waardevolle lessen uit kunnen halen.

Ben je nog niet overtuigd van risicovol spelen? Neem dan eens een kijkje op de website van risicovol spelen van de Arteveldehogeschool.

Wij zijn in ieder geval fan van dit avontuurlijke spel!


De impact van schermtijd op de taalontwikkeling van jonge kinderen.

In een tijdperk waarin schermen een integraal onderdeel van ons dagelijks leven zijn geworden, is het cruciaal om de effecten van schermtijd op de ontwikkeling van onze kinderen te begrijpen. Recent onderzoek heeft een alarmerende ontdekking onthuld: te veel schermtijd kan de taalontwikkeling van peuters en kleuters verstoren.

Wanneer er meer gekeken wordt naar schermen, wordt er minder gesproken

We weten al langer dat overmatig schermgebruik niet gunstig is voor jonge kinderen. Maar dit nieuwe onderzoek (Brush, Haag, Melhuish et al, JAMA Pediatr. 2024;178(4):369-375) uit Australië werpt een nieuw licht op de zaak. Uit de studie, die gedurende tweeënhalf jaar 220 Australische families volgde, bleek dat elke minuut schermtijd op driejarige leeftijd geassocieerd werd met een afname van 7 gesproken woorden door volwassenen, 5 kindervocalisaties (geluiden en klanken) en 1 ouder-kind interactie. Met een gemiddelde schermtijd van 172 minuten per dag kunnen kinderen dagelijks tot 1.139 woorden van volwassenen, 843 kindervocalisaties en 194 ouder-kind interacties mislopen, zo stelt het onderzoek.

Laat dit een echte wake-up call zijn. Taalontwikkeling bij jonge kinderen is van vitaal belang en het is duidelijk dat schermtijd een negatieve invloed heeft. Jonge kinderen leren talen namelijk op een heel andere manier dan volwassenen. Ze hebben directe interactie met volwassenen nodig om niet alleen nieuwe woorden te leren, maar ook om woorden te herkennen in al die stromen van “vocaal gebrabbel”.

Géén reden tot paniek…

Maar laten we niet in paniek raken. Eventjes tv of een tablet kan soms zorgen voor een verlossend momentje zodat ouders gewoon hun ding kunnen doen. Er zijn concrete stappen die je als ouder kan nemen om de ontwikkeling van jouw kind(eren) te ondersteunen:

  1. Beperk schermtijd: Experts adviseren om schermtijd voor kinderen onder de drie jaar te beperken tot maximaal één uur per dag.
     
  2. Prioritizeer schermloze interactie: Maak tijd vrij voor schermloze activiteiten zoals praten, spelen en lezen. Dit biedt waardevolle kansen voor taalontwikkeling en verbondenheid.
     
  3. Maak schermtijd interactief: Als je toch de televisie aanzet, kies dan voor interactieve programma’s zoals bvb. Ketnet Junior (Biba & Loeba, Sarah Zingt, …). Wat je ook kan doen als ouder, als je niet meteen interactieve programma’s kan vinden, is de inhoud van het programma nadien herhalen als gespreksonderwerp.

 

Laten we dus bewust omgaan met schermtijd en ervoor zorgen dat we de interacties en gesprekken koesteren die van onschatbare waarde zijn voor de ontwikkeling van onze kleintjes.


Week van de opvoeding 2024: In verbinding

Elk jaar organiseert onze sector van 16 tot 23 mei Week van de Opvoeding, om zo opvoeden en ouderschap zichtbaar en bespreekbaar te maken. Omdat wij dagelijks bezig zijn met opvoeden en ouderschap konden wij deze week dus niet aan ons laten voorbij gaan. Dit jaar is het thema ‘In verbinding’.

Verbinding tussen ouders en organisatie, tussen kinderen, tussen organisaties onderling …. Binnen Kindercentrum hebben wij deze week heel wat leuke initiatieven georganiseerd en deze zetten wij graag even in de kijker.

Verbinding met/tussen kinderen:

Doorheen de week organiseerden we verschillende verbindende activiteiten met de kinderen. Zo hebben de begeleiders in onze groepsopvang en gezinsopvang extra aandacht besteedt aan verbindende activiteiten zoals kiekeboe-spelletjes, voorlezen, babymassage … In onze buitenschoolse opvang brachten ze de verbinding tussen de kinderen naar een hoger niveau. Daar werden verbindende activiteiten georganiseerd zoals een vriend of vriendin tekenen, levende twister, ‘tik, tik, wie ben ik?’ …

Over het muurtje!

Naast de activiteiten voor kinderen kregen de begeleiders de kans om voor één dag eens op een andere locatie binnen Kindercentrum aan de slag te gaan. Hierdoor kon iedereen eens bij de collega’s over het muurtje gaan kijken en ideeën opdoen voor de eigen werking. Heb jij een nieuw gezicht gespot deze week bij het afhalen van jouw kind?

Verbinding met ouders

In onze verschillende locaties kwamen deze week ook heel wat ouders en grootouders langs om te zien hoe onze dagelijkse werking verloopt en om een handje toe te steken. Deze ouders kwamen een verhaaltje voorlezen, deden een kleine activiteit met de kinderen of hielpen de kinderen met eten. Dit was voor ons een super fijne ervaring en zeker voor herhaling vatbaar.


Respect voor de eigenheid van elk gezin.

Respect voor de eigenheid van elk gezin. Dat is de slagzin waarmee we deze column graag beginnen. Binnen Kindercentrum staat het kind en zijn of haar gezin centraal. We leven in een maatschappij met verschillende gezinssamenstellingen, opvoedingsstijlen of culturele achtergronden. Meer dan ooit is het dus een belangrijke opdracht om er voor te zorgen dat iedereen zich WELKOM voelt binnen onze organisatie. Meteen ook een van de kernwaarden bij Kindercentrum.

Moeke, mama, vake, papa?

Een mooi voorbeeld van respect voor de eigenheid van elk gezin is Moederdag en Vaderdag. Er werden recent weer prachtige kunstwerkjes gemaakt voor alle mama’s en papa’s. Ook hier is het belangrijk om als organisatie een goede communicatie te hebben met de gezinnen.

Sommige kinderen hebben twee mama’s, twee papa’s, een (bewust) alleenstaande ouder, worden opgevoed door grootouders ...  In onze gesprekken met gezinnen vragen we daarom hoe zij Moederdag en Vaderdag het liefst willen vieren. Misschien wensen ze dat hun kind twee werkjes maakt op Moederdag, of misschien zien ze Vaderdag als een tweede Moederdag. Zo trachten we zorgzaam om te gaan met wat waardevol is binnen dat gezin.

Elke opvoeding is uniek

Ook in onze dagelijkse werking is communicatie met ouders essentieel. Vanaf de start bevragen we wat ouders belangrijk vinden in de opvoeding van hun kind(eren). Onze medewerkers bespreken samen met de ouder(s) hoe ze deze waardevolle info zo goed mogelijk kunnen vertalen naar de dagelijkse werking . Zo kan een gezin bijvoorbeeld advies krijgen van een slaapcoach aan de hand van een specifiek slaapschema voor hun kind. Onze medewerkers zullen dit schema samen met hun teamcoach en de ouders bespreken zodat dit maximaal en op een haalbare manier kan toegepast worden.

Diversiteit omarmen

Respect voor de eigenheid van elk gezin vind je ook terug in onze leefgroepen. Diversiteit is overal aanwezig. Tijdens het voorlezen van een verhaal houden we rekening met diverse gezinssamenstellingen en kiezen we bewust om regelmatig verhalen te vertellen die anders samengesteld zijn of die een andere culturele achtergrond hebben. Daarnaast hebben we poppen van verschillende origines. We brengen de diverse gezinnen ook binnen in onze leefgroep via onze “familiemuur” of familiealbum. Ook de huisdieren horen daar natuurlijk bij.

Ouderparticipatie verrijkt

Tot slot hebben we ouderparticipatie. Elk jaar organiseert elke locatie minstens één of meerdere momenten waaraan ouders kunnen deelnemen. Alle ouders worden uitgenodigd voor een gezellige, informele babbel of activiteit. Wat dit precies is, wordt per locatie afgesproken, maar het doel is vooral om verbinding te creëren. Een populaire activiteit is de zomerpicknick of -drink. De medewerkers zorgen voor enkele hapjes die ze samen met de kinderen hebben gemaakt, en ouders zijn vrij om iets mee te brengen wat hun gezin – familie of cultuur typeert. Zo kan iedereen zijn tradities delen en leren we elkaar op een andere manier beter kennen.

Dit zijn maar enkele voorbeelden om aan te tonen hoe waardevol de inbreng en eigenheid is van elk gezin. We willen heel graag samen met elk van jullie een warme omgeving creëren, waar elk kind en elk gezin zich van harte welkom mag voelen.

Koning Albertstraat 43
8791 Waregem
info@kindercentrum.be
Tel.: 056 60 73 40
BE 0408.226.775